Sireh Pinang Pulang Ke Gagang

Speaker:
> Tuan-tuan dan Puan-puan YB, YB sekalian
> Selamat datang ke ini dewan
> Di gallery dewan sila perhatikan
> Terdapat wakil-wakil jemputan
>
> Mereka datang hendak melihat
> Perbahasan dijalankan dengan sihat
> Penuh dengan adat istiadat
> Melayu lama yang penuh keramat
>
> Tahun Melawat Malaysia yang baru ini
> Program disusun di 8 negeri
> Semua disusun oleh Cik Menteri
> Lalu di jemput wakil di galeri
>
> Lim Guan Eng:
> Wahai Tuan Speaker bijak bistari
> Izinkan saya mencelah disini
> Malaysia ada tiga belas negeri
> Mana pergi yang lima lagi?
>
> Speaker:
> YB Guan Eng Ketua Menteri
> Menterinya sedang duduk disini
> Pada waktu bersoal nanti
> Kepada dia tanyalah sendiri
>
> Selamat datang pada semua
> Mari lah kita mula berkerja
> Sila baca di atas meja
> Rang undang-undang baru yang nak ditaja.
>
> Nazri:
> Tuan Speaker Parlimen yang bersidang
> Kerajaan BN ingin mencadang
> Diluluskan suatu undang-undang
> Melompat party perbuatan terlarang
>
> Speaker:
> Terima kasih wahai YB
> Nampak muka tak berapa berseri
> Adakah YB dimarah isteri
> Atau belum dapat job specs lagi?
>
> Nazri:
> Tuan speaker yang baru dilantik
> jangan cuba tunjuk cerdik
> Rang undang-undang silalah tilik
> Nanti kena debik terus balik
>
> Speaker:
> Wahai semua ahli berhormat
> Sila baca dengan cermat
> Undang-undang pencegahan melompat
> Sila bahas beri pendapat
>
> Ibrahim Ali:
> Tuan speaker yang bijaksana
> Saya ingin hendak berkata
> Perkataan melompat saya tak suka
> Seolah-olah dok perli kat saya
>
> Karpal Singh:
> Saya mau tanya sama itu menteri
> Ini undang-undang lompat party
> Apa pasal dulu ada kasi
> Tapi sekarang tak mau lagi?
>
> Nazri:
> Ayo Bhai dengar sama saya
> Dulu Mahathir banyak suka
> Lompat sini lompat sana
> Tapi masuk dia punya party saja
>
> Ini sekarang Abdullah Badawi
> Lompat party tak mau kasi
> Kalau orang lompat party
> Serupa macam sudah cerai isteri
>
> Wan Azizah:
> Oh begitukah penjelasannya
> Diberi pada dewan yang mulia
> Izin kan saya hendak bertanya
> Takut apa kah yang sebenarnya?
>
> Mashitah:
> Wahai Kak Wan indah jelita
> Izinkan saya mencelah berkata
> Kami tak takut pada sesiapa
> Cuma kehendak rakyat jelata
>
> Tian Chua:
> Terima kasih senator Mashitah
> Kerna penjelasan diberi sudah
> Dah selesai kah kes tanah
> Atau masih naik turun mahkamah?
>
> Mashitah:
> Tengok lah Tuan Speaker, Tian Chua ini.
> Kes dalam kain saya di bawa ke sini
> Kalau macam ni sungguh tak aci
> Suruh dia keluar lani.
>
> Speaker:
> Wahi senator sila bertenang
> Jangan pulak nak mula berperang
> Oi Tian Chua, apa pandang-pandang
> Baik engkau mintak maaf sekarang.
>
> Nurul Izzah:
> Kenapa maaf yang perli di pinta
> Bukan dia buat salah apa
> Cuma sekadar ingin bertanya
> Kan itu perihatin namanya?
>
> Najib:
> Apa kah ini semua
> Hajat pembangkang yang sudah gila
> Mahu menghina si senator jelita
> Mari Mashita duduk tepi saya
>
> Jamaludin Jarjis:
> Tuan Speaker, saya dah marah
> Pihak pembangkang bikin karenah
> Mengapa nak hina Senator Mashitah
> Jealous dia comel dan juga bergetah?
>
> Speaker:
> Tenang, tenang YB semua
> Berhenti bercakap biar lah reda
> Memang Tian Chua bersalah menghina
> Mintak maaf lah oi China.
>
> Kit Siang:
> Saya bangkang tuan speaker punya cakap
> Tuan Speaker sangat biadap
> Cakap bangsa-bangsa ini semua manyak tak sedap
> Macam monyet dalam lokap
>
> PM:
> Apa ni, apa ni YB semua
> Macam ni semua saya tak suka
> Kalau ini diteruskan juga
> Saya nak letak jawatan saja
>
> Kuli:
> Izin kan beta pulak bertanya
> Wahai Perdana Menteri Malaysia
> Kalau PM nak turun takhta
> Siapa pulak penggantinya?
>
> PM:
> Wahai Kuli anak raja Kelantan
> Perangai huduh macam setan
> Kepada engkau tak ku berikan
> Kepada Khairy ku beri jawatan
>
> Najib:
> Tuan Speaker apakah ini
> Mana boleh jadi begini
> Ini semua tak aci
> Kenapa saya diketepi
>
> Mukhriz:
> Tuan Speaker saya membangkang
> Ini tak adil sangat terang
> Khairy dapat saya terkangkang
> Nanti bapak saya istihar perang
>
> Speaker:
> YB, YB, YB diaaaaammmmm!
> Dewan yang mulia jangan di kelam
> Peraturan ini saya masih tak faham
> Semua bikin saya demam
>
> Dengar sini wahai semua,
> Beri lah masa saya bernyawa
> Dewan ditangguh pulang lah segera
> Nanti dipanggil di lain masa.
>

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s